Hoofdmenu
  Porsche Centrum Gelderland
Contact
Porsche Centrum Gelderland

Ressenerbroek 2

6666 MR Heteren

T +31 (0)26 356 0 911

F +31 (0)26 356 0 900
info@porschecentrumgelderland.nl

 

Openingstijden

ma t/m vrij
7.30 - 18.00 uur

zaterdag
9.00 - 17.00 uur

zondag
gesloten

 





 

Modellen
Hoofdmenu
Van Stuttgart naar Istanbul: rit van 4400 kilometer met de nieuwe Porsche Taycan.

Van Stuttgart naar Istanbul: rit van 4400 kilometer met de nieuwe Porsche Taycan.

Sportief, comfortabel en zuinig.

26 juni 2024 -  Sportief, comfortabel en zuinig: tijdens een roadtrip van Stuttgart naar Istanbul bewees de nieuwe Porsche Taycan zich als een uitstekende reisauto.

Donderdagochtend, 8 uur. Mayk Wienkötter, woordvoerder van Porsche voor de Taycan en elektrische mobiliteit, is klaar voor vertrek vanaf het Porsche Museum in Zuffenhausen. Hij heeft een flinke rit voor de boeg, een 4400 kilometer lange rit naar Istanbul en terug. Zeven landen zullen bezocht worden, plus vele tolpoorten en grensovergangen waar het ongetwijfeld druk is. De auto is echter op z’n taak voorbereid: een nieuwe Porsche Taycan Sport Turismo uitgerust met de Performance Battery Plus en achterwielaandrijving. De laadsnelheid bedraagt maximaal 320 kW en de WLTP-actieradius 650 kilometer. Ga mee op reis met de nieuwe Porsche Taycan.

img_1

Het is druk tijdens de spits in Stuttgart, het duurt 45 minuten voordat we op de A8 richting München zitten. We rijden zo snel mogelijk, uiteraard afhankelijk van de toegestane maximumsnelheid en het overige verkeer. Snel rijden, snel laden is onze strategie. De Porsche Charging Service biedt toegang tot verschillende aanbieders van laadstations, in Europa bevinden zich momenteel zo’n 700,000 oplaadpunten in 24 landen en zo’n 30,000 daarvan hebben meer dan 150 kW DC-laadvermogen. Het doel is om zoveel mogelijk gebruik te maken van het IONITY-netwerk.

Onze eerste stop is bij het station Golling West, 417 kilometer verderop. Reistijd: net geen vier uur. Het gemiddelde verbruik bedraagt 22 kW per 100 kilometer waardoor de accu zo leeg mogelijk is als we aankomen. Zes laadpalen zijn beschikbaar, dankzij Plug & Charge kunnen we direct beginnen met laden en hoeven we ons niet eerst te identificeren via een app of laadpas. Toch valt de laadsnelheid terug naar 180 kW, wat zou betekenen dat er iets niet optimaal werkt. Het blijkt dat we bij een verouderde laadpaal staan, wanneer we even later met een nieuwe laadpaal verbinden begint de Taycan direct te laden met meer dan 300 kW. Tijd voor een korte pauze en een verdiende kop koffie. Na 18 minuten is de auto voor 80% opgeladen, normaal gesproken het moment om weer te vertrekken. Evengoed besluiten we om de accu voor meer dan 90% op te laden aangezien onze volgende stop meer dan 400 kilometer verderop is.

img_2

Ontspannen rit richting het Zuiden
Ook in Oostenrijk is het druk, mede dankzij de vele campers die zuidwaarts rijden. We verruilen de A10 voor de A11 bij de Villach splitsing, waarna we door de Karawanken tunnel rijden die Oostenrijk met Slovenië verbindt. De maximumsnelheid bedraagt 130 kilometer per uur, een prettige cruisesnelheid voor de Taycan Sport Turismo. We passeren de hoofdstad Ljubljana en hebben vooraf de tol online betaald, net als in Oostenrijk overigens. Onze volgende laadstop bevindt zich ten zuiden van Zagreb, waar we na een goede 8 uur rijtijd arriveren. In Sop, het zuidelijkste IONITY-laadstation van Kroatië, komt de laadsnelheid niet boven de 165 kW uit. Andere laadpunten zijn in gebruik, waardoor we besluiten opnieuw te genieten van een kop koffie. Tijdens zo’n lange rit kunnen we er gerust enkele minuten langer over doen, na 18 minuten is de auto voor 74% opgeladen. Omdat we opnieuw zo’n 400 kilometer voor de boeg hebben besluiten we nog iets langer te laden.

img_6

Ook in Kroatië bedraagt de maximumsnelheid 130 kilometer per uur. De transponder voor de tolpoortjes weigert echter dienst, dus betalen we contant. De grensovergang naar Servië neemt meer tijd in beslag dan eerdere grenspassages, het Balkanland is nog geen lid van de EU en dat is te merken bij de grens. Met een stempel in ons paspoort rijker zetten we koers naar hoofdstad Belgrado, de tol voor de 100 kilometer lange rit (€ 4) is laag. Na 1200 kilometer in 12 uur te hebben afgelegd komen we aan bij ons hotel waar de Taycan gedurende de nacht weer kan opladen.

De volgende ochtend vertrekken we om half acht met 1000 kilometer te gaan. De laadinfrastructuur is minder ontwikkeld en de Porsche Charging Service is hier (nog) niet operationeel. In de praktijk betekent dit dat het navigatiesysteem nog steeds de beste route kan selecteren, maar een additionele app of laadpas van een andere aanbieder is noodzakelijk. Evengoed genieten we van het fraaie landschap dat Servië ons te bieden heeft, en dankzij de lege wegen kunnen we op een veilige manier de snelheid verhogen.

img_3

Stabiele laadsnelheid van 300 kW
In Bulgarije komen we opnieuw op EU-grondgebied. De tol hebben we online reeds voldaan, de maximumsnelheid bedraagt 140 km/u. Andermaal zijn de snelwegen verlaten waardoor we flink opschieten. We besluiten te laden in de hoofdstad Sofia, op zo’n 400 kilometer van Belgrado, en maken gebruik van de Bulgaarse FINES app. In de stad is het uiteraard een stuk drukker, de stabiele laadsnelheid van 300 kW maakt gelukkig een hoop goed. Na 16 minuten is de accu voorzien van 800V-technologie voor 2/3 opgeladen: meer dan genoeg voor de 275 kilometer die we nog moeten afleggen tot de volgende grensovergang.

Onderweg is het een stuk drukker geworden dankzij weekendverkeer richting de Zwarte Zee op deze vrijdagmiddag. Geef ze eens ongelijk met een temperatuur van 36 graden. Helaas is het strand geen optie voor ons, wij zetten koers naar de volgende laadpaal nabij een hotel waar we met 180 kW laden tot bijna 90%. We drinken ondertussen een kop koffie en strekken de benen om ons voor te bereiden het laatste stuk van de heenreis: nog 275 kilometer naar Istanbul. De rit naar de Turkse hoofdstad verloopt vlekkeloos, en dus komen we na 25 uur rijden en 2200 kilometer op de teller aan in Istanbul.

img_15

img_17

Istanbul – Belgrado – Sop - Ljubljana – Zuffenhausen
De eerste 250 kilometer van de terugreis voert naar een laadpaal langs de snelweg waar we met 150 kW laden voor zes minuten, een zogenaamde ‘splash & dash’ om vervolgens in de omgeving van Sofia bij een snelle laadpaal de accu met 300 kW op te laden van 9% tot 81% in 20 minuten. Daarna zetten we koers naar Servië voor de laatste 400 kilometer van de dag. Het verkeer is een stuk rustiger, de temperatuur bedraagt 37 graden Celsius maar de Taycan geeft geen krimp. De warmte heeft geen negatieve invloed op de elektrische sportwagen van Porsche. In Lapovo laden we zowel onszelf als de accu op, de laadsnelheid bedraagt slechts 100 kW maar toch is het voldoende op zo’n lange reis. Na 18 minuten rijden we verder om uiteindelijk na een comfortabele rit van 1000 kilometer in Belgrado aan te komen. De auto laadt ’s nachts gratis op in het hotel, ook onze eigen batterij kan weer helemaal bijladen.

Probleemvrij opladen
De volgende dag vertrekken we om 7 uur ’s ochtends voor de laatste 1200 kilometer. De Servische hoofdstad verlaten we via de Danube, dankzij weinig verkeer is de gemiddelde snelheid niet veel lager dan de toegestane 130 km/u. Onze eerste laadstop is bij een oude bekende, het IONITY-laadstation in Sop (Kroatië) waar we ook op de heenweg pauzeerden. Dankzij Plug & Charge begint het laden probleemloos, en laden we 82 kW bij binnen 21 minuten.

Hoe noordelijker we komen, hoe kouder het wordt en helaas valt er ook wat regen. We passeren Ljubljana en genieten van het mooie Sloveense landschap, in Oostenrijk moeten ook een aantal heuvelachtige wegen bedwingen. 330 kilometer na onze laatste stop komen we aan bij het IONITY-laadstation in Eisentratten. Hier kost het 19 minuten om 81 kW te laden, een record voor ons op deze reis. Helaas is er dus amper tijd om een praatje te maken met de Taycan rijder naast ons, en nemen we achter het stuur plaats voor de laatste 500 kilometer. Rond München zorgen files ervoor dat onze gemiddelde snelheid daalt, maar daarna kan de Taycan andermaal bewijzen wat hij in z’n mars heeft. Een laatste laadstop van 8 minuten in Jettingen-Scheppach is voldoende om onze eindbestemming te bereiken: het Porsche Museum in Zuffenhausen.

Wat een geweldige rit! We hebben in totaal bijna 4400 kilometer afgelegd met een gemiddeld verbruik van minder dan 23 kW per 100 kilometer. Omdat we gratis konden laden in de hotels waar we verbleven, bedroegen de totale stroomkosten minder dan € 250. Het bewijs dat de Porsche Taycan niet alleen sportief en comfortabel is, maar ook zuinig.

img_5

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.