Bekijk video.
24 januari 2025 - Al tientallen jaren worden robots bij de productie van auto’s gebruikt om de lak aan te brengen op de carrosserie. Ze verbeteren de veiligheid voor werknemers en zorgen tegelijkertijd voor een grotere efficiëntie en een consistentere laklaag. Maar zelfs met de precisie en reproduceerbaarheid van het werk van de robots, moet het resultaat nog steeds visueel worden gecontroleerd om mogelijke imperfecties op te sporen.
Tot voor kort werden deze arbeidsintensieve en tijdrovende inspecties nog handmatig uitgevoerd, waarbij er ondanks de scherpste blik altijd het natuurlijke risico van menselijke fouten bleef bestaan. Dankzij de inzet van moderne technologie is dit proces in de lakstraat van de Porsche fabriek in Leipzig inmiddels aanzienlijk verder aangescherpt. Medewerkers in de inspectieruimte worden bijgestaan door een automatisch detectiesysteem voor het opsporen van onvolkomenheden in het spuitwerk. Met behulp van krachtige sensoren scannen deze robotarmen het volledige carrosserieoppervlak van elke serieproductieauto die in Leipzig van de band rolt.
Elke 2,5 millimeter wordt een beeld vastgelegd, waardoor er zo’n 100.000 foto’s worden vergaard tijdens de inspectiecyclus van 72 seconden. Deze uitgebreide scans worden geanalyseerd door een netwerk van tien krachtige beeldverwerkingscomputers die zelfs de allerkleinste onvolkomenheden weten te vinden. Minuscule puntjes, ‘kraters’ en stofdeeltjes of ander vuil (beter bekend als ‘insluitsels’) worden met precisie en totale objectiviteit opgespoord, wat een aanzienlijke verbetering betekent ten opzichte van de subjectieve aard van handmatige visuele inspecties.
Als er een punt van aandacht wordt gevonden, wordt de exacte locatie ervan tot op de millimeter nauwkeurig geregistreerd. De gegevens worden vervolgens doorgestuurd naar de afwerklijn, waar een gespecialiseerd team de nodige lakcorrecties uitvoert. De imperfectie wordt aan de teamleden gepresenteerd via een digitaal model, dat wordt uitgebreid met hoge-resolutie close-up beelden en details over het soort defect. Hierdoor kan het team het probleem snel aanpakken en de juiste methode kiezen om de lak te herstellen.
Elk probleem wordt automatisch geregistreerd, gecategoriseerd en geanalyseerd met behulp van AI en deep learning-algoritmen. Zo kunnen eventuele geleidelijke trends in imperfecties of de locatie ervan worden vastgesteld. Op deze manier worden ongewenste procesvariaties al in een vroeg stadium ontdekt en wordt het spuitproces continu geoptimaliseerd.
Dankzij dit proces, een perfect samenspel van mens, machine en AI, verhoogt de technologie de efficiëntie aanzienlijk en waarborgt ze tegelijkertijd de hoge kwaliteitsnormen van elke Porsche die in Leipzig van de productielijn rolt. Wat vroeger een subjectief en arbeidsintensief inspectieproces was, wordt nu geautomatiseerd uitgevoerd, waarbij het gehele scan- en evaluatieproces minder dan 100 seconden vergt.
Bekijk in de video hieronder hoe mens, machine en AI elkaar naadloos vinden in het nauwgezette lakcontroleproces in de Porsche fabriek in Leipzig:
De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.