Hoofdmenu
  Porsche Centrum Gelderland
Contact
Porsche Centrum Gelderland

Ressenerbroek 2

6666 MR Heteren

T +31 (0)26 356 0 911

F +31 (0)26 356 0 900
info@porschecentrumgelderland.nl

 

Openingstijden

ma t/m vrij
7.30 - 18.00 uur

zaterdag
9.00 - 17.00 uur

zondag
gesloten

 





 

Modellen
Hoofdmenu
Porsche presenteert nieuwe Taycan met verbeterde prestaties.

Porsche presenteert nieuwe Taycan met verbeterde prestaties.

Porsche heeft de Taycan een uitgebreide update gegeven. Het resultaat: meer vermogen, een grotere actieradius, nog snellere acceleraties en kortere laadtijden. De designers van Style Porsche hebben daarnaast het ontwerp aangescherpt en de Turbo-modellen onderscheidender gemaakt. Alle versies van de Taycan zijn voorzien van een verder uitgebreide standaarduitrusting en krijgen de nieuwste generatie van de Porsche Driver Experience met een verbeterd display- en bedieningsconcept. De vernieuwde Taycan staat vanaf dit voorjaar bij Porsche Centrum Gelderland.


Sinds 2019 heeft Porsche al bijna 150.000 exemplaren van de Taycan geproduceerd. Nu zijn alle drie de carrosserievarianten vernieuwd: zowel de Taycan sedan als de extra stoere Taycan Cross Turismo en sportieve en praktische Taycan Sport Turismo. Elke versie biedt keuze uit vier aandrijfopties, met zowel achter- als vierwielaandrijving. In aanloop naar de introductie hebben ingenieurs en testrijders in gecamoufleerde testauto’s meer dan 3,6 miljoen kilometer afgelegd om de eerste volledig elektrische sportwagen van Porsche te verfijnen.


“Met de Taycan hebben we in 2019 het tijdperk van e-mobiliteit ingeluid. Het was een echte gamechanger en een innovatieve pionier”, verklaart Kevin Giek, hoofd van de Taycan modelreeks. “Met de vernieuwde Taycan voegen we een nieuw hoofdstuk toe aan dit succesverhaal. De modelserie zet nieuwe maatstaven qua prestaties, rijdynamiek en rijplezier. Tegelijkertijd konden we de efficiency en actieradius en het dagelijks gebruiksgemak en comfort aanzienlijk verbeteren.”



Nog hogere prestaties
De vernieuwde modellen accelereren nog sneller dan hun voorgangers al deden. Zo bereiken de Taycan en Taycan Turbo S sedans de 100 km/u nu in respectievelijk 4,8 en 2,4 seconden, 0,6 en 0,4 seconde sneller dan hun voorgangers. De verbeterde acceleratiecijfers zijn mede terug te voeren op hogere vermogens. De reguliere Taycan levert bijvoorbeeld 60 kW meer dan voorheen; in de Taycan Turbo S met Launch Control is dat zelfs 140 kW extra. Dit verhoogt het totale overboostvermogen met Launch Control van het topmodel tot 700 kW/952 pk.




De WLTP-actieradius is afhankelijk van de carrosserievariant en aandrijving toegenomen tot maximaal 678 kilometer*, een toename van 175 kilometer of 35 procent. Tijdens lange ritten vraagt de vernieuwde Taycan niet alleen minder laadstops dan zijn voorganger, maar laadt het voertuig ook sneller bij. Bij 800 volt snellaadstations is het bijvoorbeeld mogelijk om met maximaal 320 kW te laden, 50 kW meer dan voorheen. Ook de duur waarin de nieuwe performance-batterij snel kan worden opgeladen, is vergroot. Dit betekent dat laadvermogens van meer dan 300 kW tot vijf minuten kunnen worden aangehouden.

Daarnaast zijn zeer hoge laadvermogens sneller te bereiken, zelfs bij lage temperaturen. Afhankelijk van de omstandigheden kan dit de tijd halveren om van 10 naar 80 procent lading te gaan ten opzichte van de voorgangers. In de eerste generatie Taycan duurde het opladen van 10 tot 80 procent van de batterijcapaciteit 37 minuten bij 15 graden Celsius. Onder dezelfde omstandigheden kost dat bij de nieuwe Taycan nu maar 18 minuten, ondanks de grotere batterijcapaciteit. De Performance-accu Plus heeft nu een bruto capaciteit van 105 kWh in plaats van 93 kWh.





Nieuw actief chassis
Porsche rust alle vernieuwde Taycan-modellen nu standaard uit met adaptieve luchtvering. Het nieuwe Porsche Active Ride-onderstel is voor de vierwielaangedreven versies als optie leverbaar. Dit systeem biedt een ongekend bereik tussen rijcomfort en een dynamisch weggedrag. De ophanging houdt de koets van de Taycan onder alle omstandigheden stabiel, zelfs tijdens dynamische rem-, stuur- en acceleratiemanoeuvres. Bij een rustigere rit absorbeert het systeem vrijwel iedere hobbel. In dynamische rijomstandigheden zorgt de Porsche Active Ride-demping voor een bijna perfecte verbinding met de weg dankzij een evenwichtige verdeling van de wielbelastingen. Als de juiste rijmodus is geactiveerd, gaat de ophanging schommel- en rolneigingen tegen, wat de G-krachten op de inzittenden sterk vermindert.





Uitgebreide efficiencymaatregelen
De verbetering van de prestaties en efficiency is te danken aan een aantal factoren. De geavanceerde aandrijflijn met een nieuwe elektromotor op de achteras levert op alle modellen tot 80 kW meer vermogen. Ook hebben de modellen krachtigere accupakketten, een verbeterd warmtebeheer, een warmtepomp van de nieuwste generatie, verbeteringen aan de recuperatie en verfijningen in de manier waarop het vermogen over de vier wielen wordt verdeeld. De maximale recuperatiecapaciteit bij het afremmen vanaf hoge snelheden is met meer dan 30 procent toegenomen, van 290 naar maximaal 400 kW. Alle varianten krijgen nu standaard aerodynamisch geoptimaliseerde velgen plus banden met een verminderde rolweerstand. Speciaal hiervoor heeft Porsche 21 inch velgen en banden ontwikkeld.

Hoewel de vernieuwde Taycan tot 15 kilo minder weegt, is de standaarduitrusting uitgebreider dan voorheen. Zo zijn zaken als sfeerverlichting, ParkAssist met achteruitrijcamera, verwarmde voorstoelen, Porsche Intelligent Range Manager (PIRM), een warmtepomp met een nieuw koelsysteem, een smartphonehouder voor draadloos opladen, de Drive Mode-schakelaar en Power Steering Plus nu allemaal standaard. De basisuitvoeringen hebben nu ook standaard adaptieve luchtvering en aluminium instaplijsten. Daarnaast hebben deze modellen een batterij met een grotere capaciteit, die toch lichter is.



Aantrekkelijker ontwerp
Met nieuwe stylingdetails aan de voor- en achterkant – onder meer met nieuwe koplampen en achterlichten - hebben de designers van Style Porsche het aantrekkelijke, puristische ontwerp van de Taycan verder verfijnd. De nieuwe voorschermen en de plattere koplampen benadrukken de breedte van de Taycan extra. De nieuwe koplampen zijn voorzien van hoogwaardige HD-matrixtechnologie en tonen ‘s nachts het karakteristieke vierpits-ontwerp van het merk. Het Porsche logo in de achterlichtstrip heeft een driedimensionaal ontwerp met glasachtige uitstraling. Een verlichte versie hiervan is nu voor het eerst beschikbaar, inclusief welkomst-/afscheid-animaties. Met de accentkleur Turbonite onderscheiden de Taycan Turbo en Turbo S zich vanbuiten en vanbinnen van de overige uitvoeringen.

Het instrumentenpaneel, centrale display en optioneel passagiersdisplay hebben een verbeterde gebruikersinterface met extra functies. Een modusschakelaar op het stuur is nu standaard. Voor Taycan-modellen met het Sport Chronopakket en de Performance-accu Plus is er een speciale push-to-pass-knop op de modusschakelaar. Hiermee is afhankelijk van het model gedurende tien seconden een boost van maximaal 70 kW op te roepen. Met de nieuwe bedieningshendel aan de linkerkant achter het stuur is de bediening van de rijhulpsystemen nog intuïtiever. Apple CarPlay is nu op een uitgebreidere en naadloze manier geïntegreerd in de displays en functies van de Taycan. De nieuwe In-Car Video-functie maakt videostreaming mogelijk op het centrale display en het passagiersdisplay.

De vernieuwde Taycan is per direct te bestellen en staat dit voorjaar in de showroom van Porsche Centrum Gelderland. Prijzen worden op korte termijn bekendgemaakt.

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.

* Het genoemde aantal kilometers is de theoretische maximale actieradius volgens de WLTP testsystematiek. Deze maximale actieradius kan onder meer worden beïnvloed door de voertuigconfiguratie, acculeeftijd en -conditie, rijstijl en de gebruiks-, omgevings- en klimaatomstandigheden zoals de buitentemperatuur, de verkeerssituatie en het rijgedrag.