Familiewaarden met wereldwijde impact.
17 december 2025 - Rond de eeuwwisseling van de negentiende naar de twintigste eeuw creëerde ingenieur Ferdinand Porsche een ondernemersfilosofie die tot op de dag van vandaag consequent wordt nagestreefd. Porsche dankt zijn langdurige succes aan het trouw blijven aan zijn oorsprong.
Het Porsche verhaal was vanaf het begin elektrisch. Rond de eeuwwisseling bouwde Ferdinand Porsche zijn eerste elektrische- en hybridevoertuigen. Vandaag de dag – 150 jaar na de geboorte van de oprichter van het bedrijf op 3 september 1875 – is dit verhaal levendiger dan ooit: met een trio van efficiënte verbrandingsmotoren, innovatieve plug-in hybrides en volledig elektrische modellen.
Als technologisch pionier en ondernemer zette Ferdinand Porsche al op jonge leeftijd nieuwe standaarden en plaveide hij de weg voor ontwerpen en principes die de ontwikkeling van het huidige Porsche zouden vormen. Wat met hem begon, zou worden voortgezet door zijn zoon Ferry, die in 1948 de eerste auto onthulde die de familienaam droeg – de 356 “No. 1” Roadster. Sinds de eerste 356 is de sportwagenfabrikant onlosmakelijk verbonden met de naam Porsche – een continuïteit die een van de hoekstenen van het succes is geworden.
De jonge ingenieur Ferdinand Porsche begon nog voor het einde van de negentiende eeuw te werken aan innovatieve aandrijftechnologieën. Zijn naam verwierf internationale bekendheid in 1900 op de Wereldtentoonstelling in Parijs, toen hij een innovatieve elektrische auto presenteerde – de Lohner-Porsche – aangedreven door wielnaafmotoren.
De ontwerper ging nog een stap verder met het idee om elektrische- en verbrandingsmotoren te combineren. Later dat jaar werd de Lohner-Porsche Semper Vivus (altijd levend) 's werelds eerste functionele volledig hybride auto. Hij ontwikkelde dit concept verder: de Lohner-Porsche Mixte zou het eerste productiemodel zijn dat aantoonde hoe hybride aandrijftechnologie geschikt kon zijn voor dagelijks gebruik.
De technologie werd echter pas meer dan 100 jaar later breed geaccepteerd. In 2010 bracht Porsche met drie verschillende hybridevoertuigen de erfenis van zijn oprichter opnieuw tot leven met het concept van “Intelligent Performance.” Met volledig elektrische modellen zoals de Taycan en Macan, evenals varianten met zeer efficiënte hybride-aandrijvingen en verbrandingsmotoren, heeft Porsche sindsdien zijn weg vervolgd naar de toekomst van mobiliteit.
Vanaf het allereerste begin was Ferdinand Porsche ervan overtuigd dat innovatie en verhoogde efficiëntie werden versneld door competitie. Hij verhielp tekortkomingen in prestaties door de luchtweerstand te minimaliseren en het gewicht zo laag mogelijk te houden. Een goed voorbeeld van lichtgewicht ontwerp is de Austro-Daimler ADS-R “Sascha”: de raceversie van de kleine auto die door Porsche was gepland in samenwerking met zijn beschermheer Alexander (“Sascha”) Joseph Graf Kolowrat-Krakowsky. Vier prototypes maakten hun debuut bij de Targa Florio in 1922, een spannende race op de openbare wegen van Sicilië. Twee daarvan behaalden bij de eerste poging een dubbele overwinning in hun klasse. Kort daarna verhuisde de ingenieur naar Daimler-Motoren-Gesellschaft in Stuttgart – een grote stap in zowel zijn professionele als privéleven. Ook tijdens zijn tijd bij Daimler liet hij de kans niet voorbijgaan om naar Sicilië te reizen voor de Targa Florio. In 1924 eindigde de Mercedes SSK-compressorauto, ontworpen onder zijn leiding, op een respectabele derde plaats in de categorie “1.501 tot 2.000 cc motorinhoud”.
“Als erkenning voor zijn uitstekende prestaties in de automobielconstructie in het algemeen en in het bijzonder als ontwerper van de winnende auto van de Targa Florio van 1924,” kende de Württembergische Technische Hochschule Ferdinand Porsche op 4 juni 1924 een eredoctoraat in de techniek toe. De titel “Dr. Ing. h.c.” wordt tot op de dag van vandaag met trots in de bedrijfsnaam gedragen.
De krachtige compressortechnologie werd uitgevonden door Paul Daimler. Porsche bracht het met succes een stap verder. Dit weerspiegelt een ander belangrijk kenmerk van de ontwerper – hij vond baanbrekende technologieën meestal niet zelf uit, maar had de vooruitziende blik om de juiste innovaties te identificeren en deze vervolgens samen met een zeer bekwaam team te verfijnen. Een halve eeuw later kan een directe analogie worden getrokken met hoe turbotechnologie bij Porsche wordt gebruikt. De technologie werd niet binnen het bedrijf uitgevonden (het eerste patent dateert uit 1905), maar werd in de jaren ‘70 verfijnd en levensvatbaar gemaakt onder leiding van de kleinzoon van Ferdinand Porsche, Ferdinand Piëch. Eerst voor de autosport met de 917, daarna voor serieproductie met de 911 (930) Turbo – trouw aan het principe van “van het circuit naar de weg.” Vanaf het begin stond deze technologieoverdracht centraal in de denkwijze van de oprichter van het bedrijf – en het blijft tot op de dag van vandaag een hoeksteen van de merkfilosofie. Sinds 1974 markeert de Turbo traditiegetrouw het hoogtepunt van elke 911 generatie.
De ooit geplande serieversie van de ADS-R “Sascha” belichaamt de visie van een compacte, lichtgewicht auto voor het grote publiek. Al in de jaren ‘20 wilde Porsche mobiliteit voor iedereen brengen: een betaalbaar voertuig met ruimte voor het hele gezin. Hij werd tientallen jaren door dit idee geïnspireerd en probeerde het uiteindelijk te verwezenlijken door samen met zijn schoonzoon Anton Piëch en Adolf Rosenberger uit Pforzheim zijn eigen ingenieursbureau op te richten. Het werd op 25 april 1931 in het handelsregister in Stuttgart ingeschreven – midden in een grote economische crisis.
Duurzaam succes kan alleen worden bereikt met een toegewijd team. Toen hij het ingenieursbureau oprichtte, bracht Porsche een groep toonaangevende technici en ingenieurs samen. Bijna allemaal volgden ze hem van zijn vorige werkplekken. Velen van hen bleven de rest van hun leven verbonden aan de ondernemer en het bedrijf. Het integreren van de familie was ook cruciaal voor het bedrijf. Ferdinand Porsche betrok zijn zoon Ferry al op jonge leeftijd bij zijn werk. Ferry werd geïnspireerd door de creatieve krachten van zijn vader. “Hij was altijd in staat om verder te kijken dan de horizon,” herinnerde hij zich later. “Hij creëerde altijd auto's die hun tijd vooruit waren.”
Een doorbraak kwam in het voorjaar van 1933 met een opdracht van Auto Union: Porsche moest een innovatieve sportwagen ontwerpen. De legendarische Auto Union “Silver Arrow” had een 16-cilindermotor direct achter de bestuurder, wat zorgde voor een optimale gewichtsverdeling. Deze ontwerpbenadering is vandaag de dag nog steeds succesvol in de autosport – en heeft een belangrijke rol gespeeld in de geschiedenis van Porsche, met modellen als de 550 Spyder, 914, Boxster en de Carrera GT supersportwagen.
Het compacte autoproject werd voortgezet in 1934, toen Porsche door het Rijksverband van de Duitse Automobielindustrie de opdracht kreeg om een Volkswagen te ontwerpen en te bouwen. Het concept van de auto was gebaseerd op een moderne, gestroomlijnde carrosserie met vier zitplaatsen en een viercilinder boxermotor achterin. Na de Tweede Wereldoorlog werd de lay-out van de aandrijflijn toegepast in miljoenen Kevers en werd het ook de basis voor de 356 en 911 sportwagens. Deze technische constante blijft vandaag de dag deel uitmaken van de merkidentiteit en is een van de redenen voor de voortdurende aantrekkingskracht van de 911 over de hele wereld.
In het midden van de jaren 30 werd het ingenieursbureau ook een ontwikkelings- en testfaciliteit. De eerste prototypes werden gebouwd in de garage van het landgoed Porsche in de wijk Killesberg in Stuttgart. Er zou echter al snel veel meer ruimte nodig zijn. In mei 1937 verwierf het bedrijf een terrein van ongeveer drie hectare in de wijk Zuffenhausen en bouwde daar zijn eerste fabriek – dit is de kern van het huidige Porsche. In de jaren na de Tweede Wereldoorlog begon Ferry Porsche zijn visie op een sportwagen te verwezenlijken – de basis voor de 356. Met de steun van het team van Ferdinand Porsche slaagde hij erin het bedrijf in Stuttgart strategisch te ontwikkelen en het ingenieursbureau uit te bouwen tot een autofabrikant. Dit was de eerste steen voor het wereldwijde bedrijf zoals het vandaag de dag is.
Deze ontwikkeling zorgde voor de stabiliteit van het bedrijf op lange termijn en cultiveerde familiewaarden en tradities, die nog steeds de kern vormen van de bedrijfscultuur. Vandaag de dag is het aanpakken van kritieke kwesties, zoals de rol van Ferdinand Porsche tijdens de periode van het nationaalsocialisme, ook vanzelfsprekend en een voortdurende taak voor het bedrijf Porsche. De erfenis van Ferdinand Porsche leeft voort in het jaar van zijn 150e verjaardag – net zo modern en toekomstgericht als op de allereerste dag.
Deze tekst is voor het eerst gepubliceerd in Christophorus 416. Meer informatie over Christophorus is te vinden via de volgende link: https://christophorus.porsche.com/en.html
De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.
