Een uiterst zeldzame 356 A Coupé.
23 juni 2025 - Toen Henk Spin een Porsche 356 A Coupé aanschafte als restauratieproject, had hij geen idee dat het geen standaardmodel betrof, maar juist een unieke, op verzoek gebouwde auto, boordevol speciale wensen. Tien jaar later is de klassieker uit 1958 in zijn oorspronkelijke glorie hersteld, in de speciale kleur Porseleinwit en mét een hele reeks bijzondere extra’s.
Met de wind die giert en de dalende temperaturen, is het bepaald geen ideale dag voor een wandeling. Toch worden de weinige mensen die zich op deze troosteloze, grijze dag langs het Hoornse Hop wagen, onverwacht beloond: daar verschijnt plotseling een Porsche 356 A Coupé in Porseleinwit. Zijn karakteristieke motorgeluid weerklinkt stemmig. De klassieker glijdt over de kasseien van de Korenmarkt in Hoorn en stopt bij een van de talrijke grachten die zelfs die van onze hoofdstad doen verbleken. Nauwelijks heeft Henk Spin de motor uitgezet, of omstanders trekken hun smartphones tevoorschijn. Een Porsche 356, zeker in deze staat, is ook hier een zeldzame verschijning. Maar niemand die beseft dat juist dít exemplaar niet alleen uiterst zeldzaam is – hij is zelfs uniek in zijn soort.
De erfenis van Reinhard Schmidt
Op zijn gezicht is af te lezen dat de 65-jarige voormalig luchtvaartmanager niets liever doet dan zijn klassieke Porsche uit de garage halen voor een onvervalste rijervaring. Deze specifieke 356 is immers een stukje geschiedenis op wielen, een uniek exemplaar vol speciale verzoeken uit een tijd dat er nog geen officiële afdeling bij Porsche voor bestond. Voor Spin staat de auto dan ook vooral symbool voor één ding: tijd die waardevol is besteed. Tien jaar lang werkte de Nederlander met toewijding aan de restauratie van de wagen in zijn eigen werkplaats. In totaal stak hij er meer dan 3.000 uur in, iets dat aanvankelijk helemaal niet de bedoeling was. “Ik kocht de auto omdat ik op zoek was naar een klassieke 356 uit de jaren vijftig om te restaureren,” vertelt Spin. “Maar toen ik eenmaal begon, merkte ik dat er bepaalde dingen aan de auto anders waren dan ze zouden moeten zijn.”
Om uit te zoeken wat er aan de hand was, reisde Spin in 2008 naar Stuttgart om het archief van Porsche te onderzoeken. Met behulp van experts ter plaatse vond hij een belangrijke aanwijzing. “Op de originele documenten van Reutter, de carrosseriebouwer, stond iets in steno geschreven dat aanvankelijk niemand kon lezen.” Gelukkig had de schoonzus van Spin op school stenografie gestudeerd en kon zij ontcijferen: “Reinhard Schmidt, Hannover.” De experts in Stuttgart legden Spin meteen uit wat dat betekende: deze 356 is een van de acht zogenaamde Schmidt-auto's – allemaal unieke exemplaren – die Porsche in in de jaren vijftig en zestig in opdracht van Reinhard Schmidt bouwde, met een lijst van speciale verzoeken die alle conventies tartten. Voor Spin was het bezoek aan het archief het begin van een avontuur dat hem jarenlang zou fascineren.
Vooruitziende blik
Maar wie was Reinhard Schmidt? En waarom wekt alleen al het noemen van zijn naam in officiële voertuigdocumenten zoveel opwinding? In de jaren vijftig werkte Schmidt voor automotive toeleverancier ATE. Hij beschouwde zichzelf ook als testingenieur en was, min of meer gedreven door persoonlijke interesse, actief in het testen van voertuigen, motoronderdelen en nieuwe ontwerpen, waarvan sommige van zijn eigen hand waren. Via zijn werk bij ATE onderhield hij goede relaties met Volkswagen en Porsche en beweerde hij meer dan 20 VW Kevers, acht Porsche-modellen en diverse patenten voor de auto-industrie te bezitten. De acht Porsches werden op zijn speciale verzoek in de fabriek geproduceerd en waren hun tijd ver vooruit: sportwagens met veel hoogst ongebruikelijke extra's die bijna fictief aandoen. Neem bijvoorbeeld de 356 A Coupé waarmee Henk Spin nu over de dijk naar de garage rijdt. Volgens officiële documenten werd de auto met chassisnummer 102324 op 1 februari 1958 als fabrieksverkoop geleverd aan Reinhard Schmidt. Net als toen is de 75 pk sterke motor uit de 356 1600 Super achterin gemonteerd, goed voor een topsnelheid van 170 km/u.
Later dat jaar verscheen in nummer 32 van Christophorus een artikel dat aandacht besteedde aan een van de vele extra's: “Onlangs was een klant in de fabriek en liet iets heel bijzonders in de Porsche installeren: een telefoon om tijdens het rijden met huis- en zakenpartners te kunnen bellen (...).” Hoewel dit destijds in Duitsland gewoon mogelijk was, staat er verder dat men niet moet rekenen op een investering van minder dan 5.000 Duitse mark. “De posterijen wijzen u uw eigen golf toe, want deze telefoon werkt draadloos. Ja, zelfs een particulier heeft recht op zijn eigen ‘telefoongolf’. Aan de vele afwijkende instrumenten op het dashboard kunt u zien dat deze auto is uitgerust met heel wat extra's (...).” Hoe grappig deze tekst bijna 70 jaar later ook klinkt, hij onthult toch iets verbazingwekkends: Schmidt was bereid om bijna de helft van de prijs van zijn nieuwe auto te betalen voor het telefoonsysteem alleen. En dat is nog maar de hoogste post van een lange lijst met extra kosten op zijn lijstje met speciale verzoeken.
Kleurrijk geheel
Henk Spin parkeert de 356 in zijn werkplaats aan de rand van de stad. Voor de deur staan een Macan uit 2018 en een Cayman S uit 2006, beide wit. Het volgende restauratieproject, een 911 T uit 1972, wacht op zijn beurt op de vierkolomsbrug naast de 356. Bij zijn huis staat ook een 911 Carrera S Cabriolet (991) geparkeerd. Met zijn gereedschap in klassiek Porsche-rood en ingelijste foto's van zijn rallywedstrijden aan de muur is zijn pure passie ook in de werkplaats niet te missen. Op de tweede verdieping hangt een muur vol historische raceposters en een andere muur is gewijd aan ongeveer honderd gesigneerde kaarten en foto's van coureurs. Porsche is overal waar je kijkt aanwezig. Zelfs Richard von Frankenberg, voormalig coureur en -hoofdredacteur van Christophorus, is hier vereeuwigd. Het kantoor heeft twee planken vol boeken over auto's, andere Porsche memorabilia en een bijna complete Christophorus-collectie, waarvan slechts drie nummers ontbreken. Maar met de hoofdpersoon van dit verhaal nog beneden wachtende, is er geen tijd om alles in ons op te nemen.
“Toen de auto die ik bij een restaurateur in de Amerikaanse staat Arizona had gekocht bij mij voor de deur werd afgeleverd, zag hij er slechter uit dan ik had verwacht”, zegt Spin. “Ik moest het grootste deel van de carrosserie repareren. En voor vrijwel alle andere onderdelen was ik aangewezen op de hulp van experts.” Chassis, motor, elektronica, stoelbekleding – Spin moest voor elk onderdeel een specialist zoeken. Veel onderdelen, waaronder een nieuwe neus, kwamen van Porsche Classic. “Ik moest geduld leren hebben. Het duurde bijna vier jaar om alle onderdelen van de carrosserie bij elkaar te krijgen. Toen begon ik de puzzelstukjes in elkaar te passen.” En langzaam maar zeker kreeg de 356 vorm en begon hij te lijken op zijn oorspronkelijke vorm, precies zoals beschreven in het afleveringscertificaat van Stuttgarter Karosseriewerk Reutter & Co. aan Porsche in januari 1958: gespoten in de speciale kleur Porseleinwit; deurpanelen, dashboard en rugleuning in imitatieleer, antieke nerf, in de kleur Acellarood; stoelen in wit nappaleer; raamlijsten rood gespoten; knoppen in lichtbeige; tapijt in gemêleerd beige; richtingaanwijzer en stuurwiel in beige, en speciaal ontworpen elektrische systemen en antennes. De productie bij Reutter duurde ongeveer vijf weken langer dan bij een serieproductieauto.
Kunst- en vliegwerk
Maar de auto van Schmidt is een buitengewone puzzel, waardoor Spin niet alleen klassieke auto-onderdelen moest verzamelen, maar ook speurwerk moest verrichten. Hij wijst op twee ordners vol met historische foto's, artikelen, e-mails met archiefmedewerkers en kopieën van originele documenten. “Met de hulp van experts en alle documenten kon ik in de loop der jaren steeds dichter bij het oorspronkelijke bestelformulier van de auto van Schmidt komen”, zegt Spin. Alle niet-standaard extra's en instrumenten zijn nu weer in ere hersteld. Naast de speciale kleuren Porseleinwit en Acellarood zijn de meest opvallende kenmerken het Lorenz-telefoonsysteem met zijn 50 centimeter lange antenne, de Blaupunkt Köln No. S 914.551 autoradio en een replica van het originele rode kenteken, dat de auto als testvoertuig identificeert. “Het vergt geduld om precies de juiste telefoon of radio te vinden”, zegt Spin. “Ze zijn tenslotte bijna 70 jaar geleden geproduceerd.”
Echter hielden de speciale verzoeken van Reinhard Schmidt hier niet op. Extra's aan boord waren onder meer verlichting in de motorruimte en de kofferbak, een alarmlicht dat werd geactiveerd met een tuimelschakelaar links van de snelheidsmeter, een snelheidsmeter uit de 356 Carrera, een toerenteller uit de 356 1600 Super, een Junghans-klok die ook in de 356 A 1600 GS Carrera GT-rallyauto was geïnstalleerd, een gereedschapskist onder de opklapbare passagiersstoel, uitsluitend tuimelschakelaars, een draagbare rallylamp, een richtingaanwijzerschakelaar rechts van het stuur, luidsprekers in de deurpanelen, achteruitrijlichten en een elektrische pomp voor de ruitenwisservloeistof in plaats van het gebruikelijke voetpedaal. Op de gele platen aan de voor- en achterzijde staat ook ‘Versuchswagen 145’ (Testauto 145). Alles is nu nog net zoals bijna 70 jaar geleden, volledig gerestaureerd door Henk Spin.
“Porsche heeft veel van wat we in deze auto zien jaren later in serieproductie geïntroduceerd. In zekere zin waren alle Schmidt-auto's een vooruitblik op de toekomst”, zegt hij met een glimlach op zijn gezicht. Het besef dat er nergens ter wereld een andere auto zoals deze bestaat, is zonder twijfel iets heel bijzonders. Zeker met de kennis dat er tien jaar in de restauratie is geïnvesteerd en met de nodige vaardigheden, veel passie en een beetje geluk een stukje geschiedenis nieuw leven is ingeblazen. “Sommigen zullen dit alles als economisch onverantwoorde luxe beschouwen, maar het genot van technische perfectie is niet de slechtste manier om persoonlijk geluk te ervaren”, aldus het artikel in Christophorus uit 1958.
Deze tekst is voor het eerst gepubliceerd in Christophorus 415. Meer informatie over Christophorus is te vinden via de volgende link: https://christophorus.porsche.com/en.html
De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.