Het nieuwe model heeft een nog sportievere en dynamischere uitstraling gekregen.
13 maart 2024 - Met volledig elektrische aandrijfsystemen, een tijdloos design en kenmerkende Porsche sportwagenprestaties begeeft de tweede generatie van de Porsche Macan zich op een geheel nieuw niveau.
De lancering van de nieuwe Macan is een belangrijk moment voor Porsche. De twee uitvoeringen die aanvankelijk beschikbaar zijn - de Macan 4 en Macan Turbo – zijn de eerste volledig elektrische SUV’s van Porsche in een reeks modellen die uiteindelijk volledig elektrisch zal zijn. Maar er zijn natuurlijk genoeg andere opvallende kenmerken van de Macan, van zijn sportwagenprestaties tot het coupé-achtige Porsche exterieurontwerp en van z’n hoogwaardig interieur tot de geavanceerde infotainmenttechnologie.
Porsche lanceerde de eerste generatie van de Macan in 2013. Sindsdien is de SUV uitgegroeid tot het bestverkochte model van Porsche. Voor de makers was het bij de nieuwe Macan een uitdaging om voort te bouwen op het succes van de vorige generatie, tegelijkertijd te innoveren, maar toch trouw te blijven aan wat kenmerkend is voor de Macan én de essentie van het merk. “Het ontwerp is zowel vanbinnen als vanbuiten scherper geworden”, zegt designer Michael Mauer, Vice President Style Porsche. “Het nieuwe model heeft een nog sportievere en dynamischere uitstraling gekregen en ademt rijplezier.”
Bij zijn introductie in 2019 was de Taycan de allereerste volledig elektrische sportwagen van Porsche. Dat model wordt nu vergezeld door de tweede generatie Macan, die alleen in volledig elektrische vorm beschikbaar komt. Het doel van Porsche is om het sportiefste model binnen het segment aan te bieden, en dat is opnieuw gelukt. De Macan 4 accelereert in 5,2 seconden naar 100 km/u; de Macan Turbo behaalt de 100 km/u vanuit stilstand in slechts 3,3 seconden.
In combinatie met Launch Control levert de Macan 4 tot 408 pk, terwijl de Macan Turbo in combinatie met Launch Control tot 639 pk tot zijn beschikking heeft; een waarde die zijn status als high-performance sportwagen onderstreept.
De nieuwe Macan is de eerste Porsche met een nieuw ontwikkelde 800 volt architectuur, Premium Platform Electric genoemd. Deze techniek maakt het mogelijk om met een capaciteit tot 270 kW op te laden. Bij een snellader is de accu van de Macan daarmee in ongeveer 21 minuten van 10 tot 80 procent op te laden. AC-laden tot 11 kW is ook mogelijk met een thuislader. De elektromotoren kunnen tijdens het rijden ook tot 240 kW aan energie terugwinnen. Het gecombineerde bereik bedraag maximaal 613 kilometer* in de Macan 4 en 591 kilometer* in de Macan Turbo.
Als de man die sinds 2004 het Porsche designteam heeft geleid – hij was betrokken bij elke huidige Porsche - bevindt Michael Mauer zich in een unieke positie om de kansen en uitdagingen van het ontwerpen van de nieuwe Macan uit te leggen. Een van de grootste uitdagingen - maar tegelijkertijd ook een kans - voor het ontwerp van de nieuwe Macan was de overgang van aandrijving door een verbrandingsmotor naar volledig elektrisch. “Een Porsche moet altijd een Porsche blijven. De Macan behoudt zijn klassieke Porsche-verhoudingen, maar zijn uiterlijk is wederom sportiever, moderner en dynamischer geworden. Het is een sportwagen die al hint naar het rijplezier dat je te wachten staat terwijl je ernaartoe loopt.”
De hellingshoek van de motorkap en de forse wielkasten bezorgen de compacte SUV (4.784 mm lang, 1.938 mm breed en 1.622 mm hoog) een dynamisch voorkomen, zelfs statisch. Standaard wordt hij geleverd met 20 inch wielen. De koplampen bestaan uit twee delen: de vlakke bovenste lichtunit met vierpunts dagrijverlichting benadrukt de breedte van de auto. De hoofdlichtmodule met optionele matrix LED-technologie ligt lager in de neus gepositioneerd.
De nieuwe Macan is ook één van de meest aerodynamische SUV's op de markt - iets dat de actieradius en het stroomverbruik ten goede komt. De Porsche Active Aerodynamics (PAA) omvat onder meer een adaptieve achterspoiler en actieve koelkleppen in de luchtinlaten in de neus.
De Macan is altijd gebouwd voor praktische dagelijkse SUV-bruikbaarheid, en de nieuwe modellen tillen dit naar een nog hoger niveau. Rijplezier komt zeker ook tot uiting in het interieur, met meer beenruimte voor achterpassagiers, die nu tot 15 mm lager zitten dan in het vorige model. Grote ramen maken het interieur comfortabel, ruim en licht. De bedieningselementen combineren moderne digitale interfaces met een aantal analoge voorzieningen, zoals voor de ventilatieopeningen en airconditioning.
Op het gebied van personalisatie biedt de nieuwe Macan uitgebreide mogelijkheden. De Turbo-variant heeft de nieuwe Turbonite-accentkleur – exclusief voor Turbo-modellen in het hele Porsche-gamma - die Porsche voor het eerst gebruikte voor de nieuwe Panamera en recent in de vernieuwde Taycan. Het interieur van de nieuwe Macan is vanaf de basis ontworpen met het doel om meer ecologische en milieuvriendelijke materialen te integreren in de constructie van de auto.
Met zijn lage zwaartepunt en de sportieve zitpositie die bij een Porsche hoort, zorgen de nieuwe vierwielaangedreven Macan 4 en Macan Turbo SUV’s voor een authentiek sportwagengevoel. De toevoeging van Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus) op de Macan Turbo, dat elektronisch het sperdifferentieel op de achteras regelt, bevordert de stabiliteit en rijdynamiek. Het elektronisch geregelde Porsche Traction Management (ePTM) werkt ongeveer vijf keer sneller dan een conventioneel vierwielaandrijvingssysteem en kan binnen 10 milliseconden reageren op wielslip.
In de nieuwe Macan is het allernieuwste op het gebied van Porsche in-car technologie beschikbaar. Naast een 12,6 inch, gebogen instrumentencluster en het 10,9 inch centrale scherm is er voor het eerst ook een optioneel 10,9 inch passagiersdisplay beschikbaar. Hiermee kan de voorpassagier informatie zoals kaarten bekijken, de instellingen van het infotainmentsysteem aanpassen of video’s streamen, zonder dat het de bestuurder afleidt. Voor de bestuurder heeft de Porsche Driver Experience een head-up display met augmented reality-technologie. Hierbij worden virtuele elementen als navigatiepijlen naadloos geïntegreerd in de echte wereld.
Het nieuwe-generatie infotainmentsysteem in de Macan beschikt over het krachtige Porsche Communication Management. Zo suggereert de ‘Hey Porsche’ spraakassistent bijvoorbeeld razendsnel routes, inclusief laadstops. In het nieuwe Porsche App Centre kunnen inzittenden rechtstreeks toegang krijgen tot populaire apps van externe providers en deze rechtstreeks in de nieuwe Macan installeren.
Hoewel de nieuwe Macan dynamische prestaties biedt, is het ook een praktische SUV die perfect geschikt is voor dagelijks gebruik. De elektrificatie van de Macan betekent meer bagageruimte, inclusief een ‘frunk’ - de tweede bagageruimte onder de voorklep - met een capaciteit van 84 liter. Alles bij elkaar heeft de nieuwe Macan 136 liter meer bagageruimte dan het vorige model. De maximale bagageruimte van de Macan 4 (met neergeklapte achterbankleuning) bedraagt 1.348 liter; de Macan Turbo heeft 1.288 liter tot zijn beschikking. De nieuwe Macan kan aanhangers tot 2.000 kg trekken.
Zowel de nieuwe Macan 4 als de Macan Turbo profiteert ten volle van de snelle acceleratie die elektrische aandrijving mogelijk maakt. De Macan 4 levert tot 408 pk met Launch Control ingeschakeld. Daarmee accelereert hij in 5,2 seconden naar 100 km/u en bereikt hij een topsnelheid van 220 km/u. De Macan Turbo is met maximaal 639 pk nog sneller. Deze versie snelt in slechts 3,3 seconden naar 100 km/u en heeft een top van 250 km/u.
De nieuwe Porsche Macan staat in de tweede helft van dit jaar bij de Nederlandse Porsche Centra. Prijzen beginnen bij € 88.900 voor de Macan 4 en € 121.000 voor de Macan Turbo.
De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.
* Het genoemde aantal kilometers is de theoretische maximale actieradius volgens de WLTP testsystematiek. Deze maximale actieradius kan onder meer worden beïnvloed door de voertuigconfiguratie, acculeeftijd en -conditie, rijstijl en de gebruiks-, omgevings- en klimaatomstandigheden zoals de buitentemperatuur, de verkeerssituatie en het rijgedrag.