29 september
2016 – Op de autotentoonstelling van Parijs onthult Porsche de nieuwe 911 GT3
Cup. De bestverkochte raceauto ter wereld krijgt de beschikking over een direct
ingespoten 4-liter zescilinder boxermotor met 357 kW/485 pk. Vanaf 2017 komt de
nieuwe 911 GT3 Cup aan de start op de internationale circuits.
Een brede reeks innovatieve wijzigingen zorgt voor meer
motorvermogen en andere belangrijke pluspunten. Zo is de nieuwe krachtbron
efficiënter, nog betrouwbaarder bij racegebruik en bovendien zijn de
onderhoudskosten teruggebracht. Voor het eerst is de motor uitgevoerd met star
gelagerde tuimelaars en een centrale olietoevoer. Een geïntegreerde
oliecentrifuge zorgt voor optimale ontschuiming van de olie in de motor en de
krukas is aanzienlijk stijver dan voorheen.
Meer
downforce Dankzij een nieuwe voor- en achterzijde heeft de 911
GT3 meer downforce en daardoor extra grip, met nog betere prestaties als
resultaat. De prominente, 1,84 meter brede achtervleugel is overgenomen van de
vorige 911 GT3 Cup. Ook de maatvoering van wielen en banden is ongewijzigd.
Vóór zijn de eendelige 18-inch wielen met centrale sluiting uitgevoerd met 270
mm brede Michelin-slicks. De achterbanden zijn 310 mm breed. De
aluminium/staal-structuur zorgt voor een perfecte stijfheid van de carrosserie
en draagt bij aan een zo laag mogelijk gewicht. Raceklaar weegt de nieuwe 911
GT3 Cup 1.200 kg.
Veiligheid
voor alles Bij de ontwikkeling van de 911 GT3 Cup lag de focus
wederom op optimale bescherming van de coureur. Een solide rolkooi biedt samen
met een racestoel met speciale voorzieningen op hoofd- en schouderhoogte
optimale bescherming. Het reddingsluik in het dak is vergroot en voldoet aan de
nieuwste FIA-voorschriften. Het maakt een eerste behandeling na een ongeval
beter mogelijk en ook is de coureur hierdoor eenvoudiger uit de auto te
krijgen.
Eén
lijn De 911 GT3 Cup wordt in Stuttgart-Zuffenhausen
gebouwd op de productielijn van de reguliere 911-modellen. In het
Motorsportcentrum in Weissach krijgt de auto zijn basis set-up voor het
circuit. Voor aflevering volgt een intensieve test door een professionele
coureur.
De
bestverkochte GT-racer ter wereld Van de 911 GT3 Cup van de generaties 996, 997 en 991
zijn sinds 1998 in totaal 3.031 exemplaren gebouwd en daarmee is het de meest
gebouwde en bestverkochte GT-racer ter wereld.
Vanaf 2017 wordt de nieuwe 911 GT3 Cup exclusief
ingezet in de Porsche Mobil 1 Supercup, en de Porsche Carrera Cup Duitsland en
Noord-Amerika. Vanaf 2018 is de auto ook inzetbaar voor andere merkencups.
Porsche organiseert wereldwijd in totaal 20 raceseries voor klantenteams
waarbij uitsluitend met 911 GT3 Cup-modellen wordt gereden.
De nieuwe 911 GT3 Cup is te bestellen bij Porsche Motorsport in Weissach. De prijs bedraagt € 189.900
euro exclusief landenspecifieke belastingen.
|