9 september – Op de autotentoonstelling van Parijs onthult Porsche het vierde model van de nieuwe Panamera-lijn: de Panamera 4 E-Hybrid met vierwielaandrijving en een elektrische actieradius tot 50 km. Het systeemvermogen van het nieuwe model bedraagt 340 kW/462 pk. Volgens de NEDC (New European Driving Cycle) voor plug-in hybrides heeft de Panamera 4 E-Hybrid een emissievrije komt het gemiddelde verbruik uit op 2,5 l/100 km. Dit komt overeen met een CO2-uitstoot van 56 g/km. De Panamera 4 E-Hybrid is leverbaar vanaf € 114.700.
Bij Porsche
staat ‘Hybrid’ niet alleen voor duurzame mobiliteit, maar ook voor
topprestaties. De overwinningen in 2015 en 2016 van de Porsche 919 Hybrid bij
de 24 Uur van Le Mans zijn daarvan het treffende bewijs. Deze filosofie is ook
van toepassing op de nieuwe Panamera 4
E-Hybrid. De nieuwe plug-in hybride van Porsche start altijd in elektrische
modus en is dan goed voor een lokaal emissievrije actieradius van maximaal 50
km en een topsnelheid van 140 km/h. Daarbij is hij de sportwagen onder de
limousines. De Panamera 4 E-Hybrid heeft een koppel van 700 Nm dat direct vanaf
de start beschikbaar is. Hij sprint in 4,6 seconden van 0-100 km/h en haalt een
topsnelheid van 278 km/h. De aandrijfkracht wordt over vier wielen verdeeld en
de standaard luchtvering zorgt altijd voor een optimale balans tussen comfort
en dynamiek.
Hybride-strategie
gebaseerd op die van de 918 Spyder De Panamera 4 E-Hybrid maakt gebruik van een
hybridestrategie gebaseerd op die van de 918 Spyder, met 652 kW/887 pk de
snelste in serie geproduceerde personenauto op de Nordschleife van de Nürburgring.
Zijn rondetijd van 6,57 minuten komt ook op het conto van de kracht van zijn
twee elektromotoren. Net als in de 918 Spyder is de kracht van de elektromotor
(110 kW/136 pk en 400 Nm) van de Panamera 4 E-Hybrid beschikbaar zodra
de bestuurder het gaspedaal aanraakt. Bij de voorganger diende het pedaal voor
minimaal 80% ingetrapt te worden om over de extra kracht van de elektromotor te
kunnen beschikken. Nu werken de elektromotor en de benzinemotor vanaf het begin
in perfecte harmonie samen. Net als in de 918 Spyder is de elektromotor op elk
gewenst moment beschikbaar om extra vermogen te leveren. Dit sluit perfect aan
bij het karakter van de nieuwe 2,9-liter V6 biturbo-motor (243 kW/330 pk, 450
Nm). De indrukwekkende boostkarakteristiek komt zowel door de elektromotor als
de turbo’s. In de Panamera 4 E-Hybrid wordt elektrische energie ook gebruikt om
de topsnelheid te verhogen. Porsche ziet deze nieuwe vorm van ‘E-Performance’ –
meer vermogen, meer rijplezier en een lager verbruik - als de powerkit van de
toekomst.
Nieuwe hybride module,
snelschakelende achttraps PDK Samen met
de speciale ontkoppelaar van de V6 vormt de nieuwe elektromotor de nieuwste generatie
van de Porsche hybride module. In tegenstelling tot het elektro-hydraulische
systeem van de voorganger, wordt de ontkoppelaar nu elektromechanisch bediend
door een ECA (electric clutch actuator). Dit zorgt voor een nog kortere
reactietijd.
Evenals de
andere nieuwe Panamera-modellen, maakt ook de Panamera 4 E-Hybrid gebruik van de nieuwe, extreem snelle en efficiënte
Porsche achttraps PDK, die de aandrijfkracht doorgeeft aan de vier aangedreven
wielen. Deze transmissie vervangt de achttraps versnellingsbak met
koppelomvormer van het vorige model.
Elektromotor
en batterij De elektromotor wordt gevoed door een vloeistofgekoelde lithium-ion
batterij. Ondanks de grotere capaciteit (14,1 kWh in plaats van 9,4 kWh) is het
gewicht van de onder de bagagevloer geplaatste batterij gelijk gebleven. Het
laadproces via een 230 V, 10 A- aansluiting duurt slechts 5,8 uur. Met de
optionele 7,2 kW on-board lader en een 230 V 32 A-aansluiting duurt het volledig
opladen slechts 3,6 uur. Het laadproces kan ook worden gestart via het PCM
(Porsche Communication Management) of de Porsche Car Connect app. De Panamera 4
E-Hybrid heeft standaard een klimaatregelingssysteem waarmee het
passagierscompartiment tijdens het laadproces is te koelen of te verwarmen.
Porsche
Advanced Cockpit met hybride-specifieke displays De nieuwe Panamera 4 E-Hybrid maakt gebruik van een compleet nieuw
display- en bedieningsconcept: de Porsche Advanced Cockpit met aanrakingsgevoelige
panelen en individueel instelbare displays. Twee 7-inch uitvoeringen aan weerszijden
van de analoge toerenteller vormen de interactieve cockpit. In tegenstelling
tot de andere modellen heeft de Panamera 4 E-Hybrid een power-meter die het
functioneren van het hybridesysteem zichtbaar maakt, zoals de hoeveelheid actueel
gebruikte elektrische energie en de energie die wordt hergebruikt via
recuperatie. De bediening van de hybride-specifieke displays lijkt veel op het
systeem dat wordt gebruikt in de 918 Spyder. Een 12,3-inch touchscreen is de
spil van het PCM (Porsche Communication Management). Specifieke
hybride-informatie is hier en op het combi-instrument toegankelijk. De boost
assistent en de hybride assistent zijn zowel praktisch als informatief. De
boost assistent geeft aan hoeveel elektrische energie beschikbaar is voor
boosten en de hybride assistent geeft visuele signalen om de elektrische
energie optimaal te reguleren.
Hybrid Auto-modus: optimale efficiency De
Panamera 4 E-Hybrid beschikt standaard over het Sport Chrono Package met
een in het stuur geïntegreerde rijmodus-schakelaar. De Sport en Sport
Plus-modus zijn net als bij de andere Panamera’s inbegrepen. Specifiek voor dit
model zijn de E-Power, Hybrid Auto, E-Hold en E-Charge-modi. De Panamera 4
E-Hybrid start altijd in de volledig elektrische E-Power modus. Hybrid Auto is
compleet nieuw. In deze modus gaan de elektromotor en de benzinemotor altijd de
meest efficiënte samenwerkingsvorm aan. De E-Hold stand maakt het mogelijk om
de laadstatus van de batterij te handhaven om zo gebruik te kunnen maken van
volledig elektrische aandrijving in bijvoorbeeld milieuzones. E-Charge is de
modus waarbij de batterij wordt geladen door de V6. Om dit te doen, levert de
motor meer vermogen dan voor het rijden noodzakelijk is. Sport en Sport Plus
staan in het teken van maximale prestaties. De V6 biturbo is in deze standen
altijd actief. In Sport modus wordt de laadstatus van de batterij altijd op een
bepaald minimum niveau gehouden zodat de e-boost functie op afroep beschikbaar is.
In Sport Plus draait alles om maximale prestaties. In deze stand haalt de Panamera
4 E-Hybrid zijn topsnelheid van 278 km/h. In deze modus wordt de batterij ook
zo snel mogelijk opgeladen door de V6-motor.
Nu te
bestellen De Panamera 4 E-Hybrid is vanaf heden bij ons te bestellen voor prijzen vanaf € 114.700. De levering start in april 2017. De
plug-in hybride is het vierde model van de nieuwe Panamera lijn. Alle nieuwe
Panamera’s hebben standaard vierwielaandrijving. De range omvat ook de Panamera
Turbo (404 kW/550 pk), de Panamera 4S (324 kW/440 pk) en de Panamera 4S Diesel
(310 kW/422 pk).
|