De nieuwe Panamera.
28 juni 2016 - Meer dan ooit brengt de nieuwe Porsche Panamera twee werelden samen. Hij combineert de prestaties van een sportwagen met het comfort van een limousine. De Panamera is nieuw tot in het kleinste detail. Het design is eleganter en sportiever dan ooit, de motoren, transmissies en het onderstel zijn geperfectioneerd en hij maakt gebruikt van een innovatief bedieningsconcept. Ook zijn er nieuwe technologieën zoals achterasbesturing, actief stabilisatiesysteem en luchtvering. |
In het design van de Panamera komen twee zaken naar voren: de nieuwe Gran Turismo is onmiskenbaar een Panamera en een echte sportwagen. Het nieuwe model is 5,05 m lang (+3,4 cm vergeleken met zijn voorganger), 1,94 m breed (+0,6 cm) en 1,42 m hoog (+0,5 cm). De wielbasis bedraagt 2,95 m (+3 cm). Door de vloeiende daklijn, die doet denken aan die van de 911, de lange motorkap, de korte overhang vóór en de relatief lange overhang achter heeft de nieuwe Panamera een zeer dynamisch silhouet. Diverse designaccenten benadrukken bovendien de breedte van het nieuwe model. De koplampunits maken gebruik van led-technologie en dat geldt ook voor de achterlichten die in een smalle strip over de gehele breedte van de auto lopen. De carrosserie bestaat vrijwel volledig uit aluminium. Afhankelijk van de uitvoering staat de nieuwe Panamera op 19- of 20-inch lichtmetalen wielen, 21 inch is optioneel. Porsche
Advanced Cockpit Limousine
die geschikt is voor het circuit Nieuwe
V6 en V8 biturbo-motoren De Panamera Turbo heeft een 4,0-liter V8 bi-turbo met een vermogen van 404 kW/550 pk bij 5.750 tpm en een maximaal koppel van 770 Nm (tussen 1.960 en 4.500 tpm). Vergeleken met zijn voorganger bedraagt de winst 30 pk en 70 Nm. De nieuwe Panamera Turbo accelereert van 0-100 km/h in 3,8 seconden (3,6 s met Sport Chrono Pakket) en haalt een topsnelheid van 306 km/h. Bij dit hoge prestatieniveau speelt de gunstige gewicht-/vermogensverhouding (3,6 kg per pk) een belangrijke rol. Het gemiddelde verbruik varieert van 9,3-9,4 l/100 km (CO2: 212-214 g/km). Daarmee is de nieuwe Panamera Turbo tot wel 1,1 l/100 km zuiniger dan zijn voorganger. De Panamera Turbo maakt gebruik van complexe TwinScroll turbo’s die in tegengestelde richting draaien. Ze zorgen voor veel trekkracht bij lage toerentallen. De Panamera Turbo is ook de eerste Porsche met adaptieve cilinderregeling. Dit systeem zorgt ervoor dat de V8 tijdelijk en onmerkbaar kan functioneren als een viercilinder. Dit zorgt voor verbruiksdalingen die, afhankelijk van de vraag naar vermogen in viercilindermodus, kunnen oplopen tot wel 30%. De 2,9-liter V6 bi-turbo van de Panamera 4S levert een vermogen van 324 kW/440 pk (+20 pk) bij 5.650 tpm. In het brede toerenbereik van 1.750-5.500 tpm is het maximale koppel van 550 Nm (+30 Nm) beschikbaar. Dit vertaalt zich in een sprint van 0-100 km/h in 4,4 seconden (4,2 met Sport Chrono Pakket) en een topsnelheid van 289 km/h. Het gemiddelde verbruik volgens NEDC varieert afhankelijk van de uitvoering van 8,1-8,2 l/100 km (CO2: 184-186 g/km). Vergeleken met de eerste generatie Panamera 4S is het nieuwe model tot 1,0 l/100 km of 11% zuiniger. Evenals de V8 van de Panamera Turbo heeft de V6 van de Panamera 4S brandstofinjectoren die in de verbrandingskamer zijn ondergebracht. Dit zorgt voor een optimale verbranding, maximale efficiency en een snelle motorrespons. Zowel de V6 van de Panamera 4S als de V8 van de Panamera Turbo heeft een indrukwekkend motorgeluid. Voor het eerst is de Panamera ook leverbaar met de combinatie V8 dieselmotor en permanente vierwielaandrijving. De nieuwe Panamera 4S diesel heeft een V8 met een vermogen van 310 kW/422 pk bij 3.500 tpm een koppel van 850 Nm (tussen 1.000 en 3.250 tpm). Daarmee is het de krachtigste diesel die Porsche ooit leverde. Bovendien is het momenteel de snelste auto met dieselmotor ter wereld: de topsnelheid bedraagt 285 km/h en de acceleratie van 0-100 km/h duurt 4,5 seconden (4,3 met Sport Chrono Pakket). Het gemiddelde verbruik van de Panamera 4S Diesel komt uit op 6,7-6,8 l/100 km (CO2: 176-178 g/km). Ook de Panamera 4S Diesel heeft een motorconfiguratie met twee centraal geplaatste sequentiële turbo’s. Dit betekent dat de motor met commonrail-inspuiting (maximale inspuitdruk 2.500 bar) afhankelijk van de omstandigheden kan functioneren als een mono-turbo of een bi-turbo. Bij lage tot gemiddelde toerentallen gaat de volledige uitlaatgastroom door één turbo. Dit verbetert de motorrespons. Bij toerentallen boven 2.700 tpm komt ook de tweede turbo in actie. Beide turbo’s maken ook gebruik van VTG, ofwel variabele turbine geometrie – een systeem dat ook wordt toegepast op de 911 Turbo. Assistentiesystemen
van de nieuwste generatie De nieuwe Panamera staat vanaf november bij ons in de showroom. Hij is leverbaar met opties als een panoramisch kanteldak, massagestoelen, ambienteverlichting en een 3D high-end sound system van Burmester. Prijzen: |