De sportwagen duurzaam opnieuw ontworpen.
04 september 2019 -
Met een gelijktijdige presentatie op drie continenten heeft Porsche de
Taycan - zijn eerste volledig elektrisch aangedreven sportwagen - onthuld.
Oliver Blume, CEO van Porsche AG: “De Taycan is de schakel tussen onze traditie
en de toekomst. Hij zet het succesverhaal van ons merk voort. En dat merk
fascineert en enthousiasmeert al meer dan 70 jaar mensen van over de hele
wereld. Vandaag start een nieuw tijdperk voor ons merk.”
De Taycan, een elektrisch aangedreven vierdeurs
sportwagen, brengt typische Porsche-prestaties samen met connectiviteit en
gebruiksgemak voor alledag. De eerste modellen in de nieuwe range zijn de
Taycan Turbo en de Taycan Turbo S. Zij zijn de vaandeldragers van Porsche
E-Performance en behoren tot de krachtigste modellen binnen de huidige
productrange van Porsche. Later volgen ook minder krachtige uitvoeringen van de
vierwielaangedreven Taycan. Eind volgend jaar breidt Porsche het gamma van
volledig elektrisch aangedreven modellen uit met de Taycan Cross Turismo. Tot
2022 investeert Porsche meer dan 6 miljard euro in elektromobiliteit.
Power en efficiency.
De Taycan Turbo S genereert in combinatie met
Launch Control maximaal 560 kW (761 pk) aan overboost-vermogen en de Taycan
Turbo maximaal 500 kW (680 pk). De Taycan Turbo S accelereert in 2,8 seconden
van 0-100 km/u, de Taycan Turbo voltooit die sprint in 3,2 seconden. Beide
vierwielaangedreven modellen hebben een topsnelheid van 260 km/u. De
actieradius (WLTP) voor de Taycan Turbo S bedraagt 412 kilometer en voor de
Taycan Turbo 450 kilometer.
De Taycan is de eerste elektrisch aangedreven productieauto met een systeemvoltage van 800 Volt in plaats van 400 Volt. Dat heeft belangrijke praktische voordelen. Zo is het batterijpakket van de Taycan hiermee bij een gelijkstroom-snellader (DC) in slechts vijf minuten voldoende op te laden voor 100 kilometer extra actieradius (WLTP). De laadtijd van 5 naar 80 procent bedraagt onder ideale omstandigheden 22,5 minuten. Het maximale laadvermogen is 270 kW. De totale capaciteit van de Performance Battery Plus bedraagt 93,4 kWh. Thuisladen kan met een maximale capaciteit van 11 kW (wisselstroom/AC).
Puur design met het Porsche DNA.
Met zijn heldere, pure design markeert de Taycan
ook optisch de start van een nieuw tijdperk. Tegelijkertijd is hij onmiskenbaar
een Porsche. Zijn front is laag en breed. Ook de sterk gewelfde wielkasten
springen in het oog. In het zijaanzicht vallen de aflopende daklijn en
geprononceerde zijkanten op. Het gestroomlijnde passagierscompartiment, de
vloeiende C-stijl en de krachtige schouderlijn dragen bij aan de typische
Porsche-look. In de doorlopende lichtstrip aan de achterzijde is het
Porsche-logo in glasoptiek geïntegreerd. De gunstige stroomlijn - een Cw-waarde
van slechts 0,22 - levert een belangrijke bijdrage aan een laag energieverbruik
en daarmee aan het maximaliseren van de actieradius.
Uniek interieurdesign met brede ‘beeldschermband’.
Ook het cockpitdesign met een heldere indeling
en een compleet nieuwe architectuur ademt een nieuw tijdperk. Het vrijstaande,
gebogen instrumentenpaneel vormt het hoogste punt op het dashboard en legt
daarmee de focus op de bestuurder. Het centrale, 10,9 inch Porsche
Communication Management (PCM) scherm en het optionele bijrijdersdisplay komen
samen in een glazen beeldschermband met black panel-look. Alle
bedieningsoppervlakken zijn speciaal voor de Taycan nieuw ontworpen. Het aantal
klassieke knoppen en schakelaars is sterk teruggebracht. In plaats daarvan is
de bediening slim en intuïtief dankzij touch en voice control functies. Zo is
de Taycan te bedienen met het commando ‘Hey Porsche’.
In de Taycan biedt Porsche voor het eerst een compleet ledervrij interieur aan. Een interieur dat is opgetrokken uit innovatieve, gerecyclede materialen onderstreept het duurzame concept van de Taycan nogmaals. Uitsparingen in het batterijpakket ter hoogte van de voetenruimte dragen bij aan het comfort achterin en maken de lage daklijn van een sportwagen mogelijk. De Taycan heeft twee bagageruimtes: voorin met een inhoud van 81 liter en achterin met een inhoud van 366 liter.
Innovatieve elektromotoren, tweetraps transmissie.
In de Taycan Turbo en Taycan Turbo S hebben de
voor- en de achteras elk een eigen elektromotor en zodoende hebben ze
vierwielaandrijving. Zowel de actieradius als het uithoudingsvermogen
profiteren van de hoge mate van efficiency van de permanent-synchroon
elektromotoren. De elektromotor, transmissie en pulsomvormer zijn samengebracht
in een compacte aandrijfmodule. Deze modules hebben de grootste
vermogensdichtheid (kW per liter inbouwruimte) van alle elektrische
aandrijflijnen die momenteel op de markt zijn. Uniek is de hairpin-wikkeling
van de statorspoelen van de elektromotor. Dit maakt het mogelijk om meer koper
in de stator te verwerken. Dit leidt tot meer vermogen en koppel bij een
gelijke spoelomvang. De 2-traps transmissie op de achteras is een eigen
innovatie van Porsche. De eerste versnelling staat garant voor een snelle
acceleratie. De tweede versnelling zorgt met een lange overbrengingsverhouding
voor optimale efficiency en ruime krachtreserves, ook bij hoge snelheden.
Centraal verbonden onderstelsystemen.
Het onderstel van de Taycan maakt gebruik van
een centrale aansturing. Het geïntegreerde Porsche 4D Chassis Control
analyseert en synchroniseert alle onderstelsystemen in realtime. Tot deze
innovatieve systemen behoren adaptieve luchtvering met drie-kamertechnologie
inclusief PASM (Porsche Active Suspension Management), Porsche Dynamic Chassis
Control Sport (PDCC Sport) en Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus). Ook de
aansturing van de vierwielaandrijving met twee elektromotoren en het systeem om
remenergie terug te winnen zijn uniek. Zo is het maximale terugwinvermogen van
265 kW aanzienlijk hoger dan dat van concurrerende modellen. Praktijktests met
de Taycan hebben aangetoond dat circa 90 procent van alle remacties wordt
uitgevoerd door de elektromotoren. De mechanische remmen komen hierbij niet in
actie.
Net als andere Porsche-modellen biedt de Taycan keuze uit diverse rijmodi. Daar komen speciale settings bij die het mogelijk maken de elektrisch aandrijflijn zo goed mogelijk te benutten. Er is keuze uit de rijmodi Range, Normal, Sport en Sport Plus. Daarnaast is er de Individual-modus waarbij instellingen naar wens kunnen worden geconfigureerd.
De Porsche Taycan Turbo en Taycan Turbo S zijn met onmiddellijke ingang te bestellen en staan vanaf medio januari 2020