Twee krachtpatsers.
07 februari 2025 - De nieuwe Porsche 911 GT3 verschijnt voor het eerst gelijktijdig in twee varianten – als een voor het circuit gebouwde sportwagen met achterspoiler en als GT3 Touring speciaal ontworpen voor bochtige landwegen.
Jubileum: Sinds zijn introductie in 1999 blinkt de 911 GT3 uit als cross-over tussen het circuit en de weg. Ter ere van het 25-jarig jubileum verschijnt het nieuwe model voor het eerst gelijktijdig in twee varianten. Met op maat gemaakte pakketten kunnen de GT3 modellen worden geïndividualiseerd.
Uitrusting: De racewagen die als sportwagen is toegelaten tot de openbare weg debuteert in zijn jubileumjaar met uitgebreide lichtgewicht features, een atmosferische 4,0-liter boxermotor met 375 kW (510 pk) en 450 Nm en nieuwe, zeer klantgerichte opties. Beide 911 GT3 modellen hebben voor en achter een strakkere vormgeving en een daaraan aangepaste aerodynamica.
Power: Zowel de 7-trapsbak met dubbele koppeling (PDK) als de 6-traps GT-sportversnellingsbak hebben vergeleken met hun voorlopers een 8 procent kortere asoverbrenging. Beide transmissieopties zijn er voor beide uitvoeringen. De ‘Elfer’ accelereert met PDK in 3,4 seconden naar 100 km/h en bereikt een topsnelheid van 311 km/h (handgeschakeld: 3,9 s; 313 km/h).
Motorsportgenen: Met het nieuwe Weissach Pakket kan de 911 GT3 met vaste achterspoiler nog individueler worden geconfigureerd voor het circuit. Diverse cfk-elementen onderstrepen het lichtgewicht karakter. De lichtgewicht gesmede magnesium wielen en een cfk-rolkooi zijn optioneel en het Clubsport Pakket voor op het circuit is zonder meerprijs verkrijgbaar.
Modelkeuze: Voor het eerst is voor de 911 GT3 direct vanaf de introductie als populaire Touring verkrijgbaar. Het model heeft geen vaste spoiler en behoudt zo de tijdloze elegante lijnvoering van de 911. Een uitschuifbare achterspoiler met tegenflap, ook wel Gurney-flap, en een aangepast design van de airblades bij het onderstel zorgen bij de 911 GT3 Touring voor aerodynamisch evenwicht.
Individueel: Voor het eerst zijn voor de GT3 Touring optioneel zitplaatsen achterin verkrijgbaar en voor beide uitvoeringen een neerklapbare lichtgewicht sportkuipstoel. Die is voorzien van een geïntegreerde thorax-airbag en een elektrische hoogte- en handmatige lengteverstelling. Een deel van de hoofdsteun kan worden verwijderd om de ergonomie te optimaliseren als er met een helm op het circuit wordt gereden.
Verbeterde afstemming: De nieuwe 911 GT3 is op het circuit nog beter te controleren, omdat hij dankzij de verbeterde demperafstemming een nog rustigere en betere wegligging heeft bij het rijden over golvend wegdek of curbs. Door het Anti-Dive-System is de kantelbeweging bij het remmen aanzienlijk verminderd. Daardoor blijft de sportwagen onder alle omstandigheden veel constanter in balans.
Upgrade: De GT3 Touring is naast het ontbreken van een achtervleugel te herkennen aan het logo ‘GT3 Touring’ op het achterkleprooster. Het model kan worden uitgebreid met het Lichtgewicht Pakket waarbij het dak, de stabilisator, de koppelstangen en de plaat bij de achteras van cfk gemaakt zijn. Lichtgewicht gesmede magnesium wielen en lichtgewicht portierbekleding maken het pakket compleet.
Deze tekst is voor het eerst gepubliceerd in Christophorus 413. Meer informatie over Christophorus is te vinden via de volgende link: https://christophorus.porsche.com/nl.html
De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.